Reîntoarcere la liniște

Când contemplăm ce înseamnă liniştea adevărată, o putem aborda din două perspective: o putem vedea prin ochiul uman, sau cum o abordează Buddha – prin viziunea universală. Puterea de a avea experiența liniștii adevărate apare atunci când suntem încolțiți fără posibilitatea de a scăpa. Situaţia pare a fi o disperare completă, în care flacăra dorinței umane încă pâlpâie, dar de fapt liniştea adevărată este o experiență a existenței care trece dincolo de această disperare. Cum poate fi trăită? Doar prin viața noastră de zi cu zi. 

Din punctul de vedere uman liniştea are cel puțin trei feluri de arome, în funcție de sentimentul care o înconjoară: lipsa perspectivei, speranța sau sentimentul mistic. Aceste elemente formează împreună gustul liniştii şi nu pot fi separate. 

Prin ochii universului sau ai lui Buddha, liniştea este însăși natura-existenței-așa-cum-este-ea, sau natura-a-ceea-ce-există-este-așa-cum-este. Această linişte - care este adesea menționată de Buddha – este foarte calmă și foarte paşnică. Dacă vrem să știm cine suntem, și vrem să atingem natura reală, liniștită și profundă a vieții noastre, trebuie să fim așa cum suntem cu adevărat. Cum? Stând în zazen, asta e tot. (Zazen: practica Zen) Când stăm, atunci şi acolo, în practica noastră sunt prezente două arome. Una este foarte ascuțită și taie iluziile, suferința, durerea sau orice emoție, aproape ca o sabie. Aceasta se numește înțelepciune. Dar în înțelepciunea aceasta trebuie să existe şi compasiunea, care se naște din observarea vieţii umane dintr-o perspectivă mai largă. Chiar dacă vrem, compasiunea nu o putem crea în mod deliberat: ea se dezvoltă natural din meditația practicată pe termen lung.

Cealaltă aromă a liniştii privite prin ochiul lui Buddha este acceptarea tuturor ființelor aşa cum sunt. Ceea ce există este exact ceea ce și așa cum există. Pentru noi nu este ușor să vedem lucrurile aşa cum sunt. Trebuie să ne purificăm încontinuu. Viața noastră spirituală trebuie să fie șlefuită şi îmbinată cu viața tuturor ființelor simțitoare, altfel nu putem vedea lucrurile așa cum sunt.

Liniştea înseamnă că trebuie să fii cine eşti cu adevărat. Ceea ce este, este exact ceea ce este. Dacă chiar vrem să cunoaștem  spiritualitatea adevărată, trebuie să gustăm sinele nostru original. Pentru asta nu trebuie să ne atașăm de forme și ceremonii - tot ce trebuie să facem este să ne savurăm adevăratul sine. 

Înscrie-te la newsletterul de la Zsolt.ro

* indicates required

Prin ochii lui Buddha, liniştea este manifestarea întregii personalităţi, care deja a asimilat aroma triplă a speranței, a lipsei de perspectivă, şi a experienței mistice. Aceste arome nu mai pot reapărea deoarece le-am asimilat. Pur şi simplu ele devin energii care stau la dispoziţia noastră. Prin ochii lui Buddha liniştea arată cu totul diferit decât privit prin ochii umani. Prin văzul nostru uman găsim în adâncurile vieții noastre o suferință sau frământare abia definibilă, pe care nu o putem elimina. Este foarte lipicioasă și putem să rămânem blocați în ea foarte ușor. Este dincolo de conștiința sau de ignoranța noastră. Pur și simplu este acolo. Însă, prin ochii lui Buddha și prin învățăturile zen, liniștea este chiar manifestarea completă a personalității noastre. Întreaga personalitate înseamnă că personalitatea individuală se manifestă împreună cu întregul univers, toate celelalte ființe fiind parte a personalității noastre. Astfel, când întruchipăm întreaga noastră personalitate, se manifestă nu numai personalitatea noastră individuală ci - prin această personalitate - putem simți și întregul univers. Din această cauză putem simți generozitate, răbdare și compasiune. 

Budismul ne învață că trebuie să trecem prin suferință instantaneu și să intrăm în contact cu inima noastră. În acest fel vom fi capabili să remarcăm liniștea. Cu toate acestea, pentru că suntem budiști, avem mai multe obligații. Liniștea văzută prin ochiul uman trebuie transformată în liniștea văzută prin ochiul lui Buddha. Atunci viața noastră se va manifesta așa cum suntem noi înșine în realitate. Când ne întâlnim cu fiecare moment al vieții, ne confruntăm cu ea, pătrundem în ea și o practicăm. Aceasta nu e o atitudine egoistă, nici o perspectivă îngustă, ci una care acceptă fiecare ființă simțitoare ca parte a vieții noastre.

Zazenul este poarta principală în Buddhadharma. (Buddhadharma: învățăturile lui Buddha; în sens mai larg este calea urmată și învățată de Buddhași.) Dar Buddhadharma este însăși viața umană. Astfel, zazenul nu este ceva  excepțional, ci exercițiul cel mai fundamental posibil pentru ființele simțitoare. De exemplu, dacă într-adevăr vrei să știi cine ești sau care este adevăratul sens al existenței umane, al suferinței umane, al bucuriei sau al învățăturilor budiste, atunci aprope instinctiv te vei întoarce la liniște. Chiar dacă nu asta e intenția ta, vei reveni într-un loc în care nu există sunete. Și, deși nu se poate explica, în această liniște îți vei da seama - chiar dacă vag – care este esența a ceea ce vrei să știi. Orice întrebare ai pune, la orice te-ai gândi, până la urmă trebuie să te întorci la liniște. Iar această liniște este nemărginită, dar tot nu poți defini exact ce este. 

Orice întrebare dorești să aprofundezi, nu poți rămâne la punctul tău de vedere superficial: mai devreme sau mai târziu, vei ajunge la un fel infinitate, care este ca un izvor veșnic țâșnitor. Cu cât studiezi ceva mai serios, cu atât mai mult te trezești la faptul că totul este infinit.

Unde este sursa acestui izvor? Cu siguranță nu pe mica proprietate personală a cuiva. Apa care țâșnește de pe proprietatea personală a cuiva este limitată și fără adâncime. Însă izvorul care erupe din nemărginirea pământului este însăși viața ta, dezvoltarea ta, personalitatea ta sau natura originală a caracterului tău. Acesta este momentul, punctul la care trebuie să te așezi. 

Sunt multe lucruri interesante de făcut în lumea umană. Ideea de "a face cât mai multe lucruri" ne oferă destulă preocupare ca zgomotul adecvat să se producă. Acest lucru este în regulă, dar în același timp trebuie să înțelegi că sunetele zgomotului provin din cel-fără-de-sunet. (Cel- fără-de-sunet: starea care precede ideile despre sunete și nesunete, adică starea dinaintea auzirii sunetului sau a liniștii. Nu este identică cu liniștea.) Dacă înțelegi sunetul ca ceva care derivă din sunet, devii dezorientat și vei greși direcția în care ar trebui să mergi. Trebuie să cunoști cel-fără-de-sunet, pentru că este natura ta. Apoi, desigur, vrei să revii din cel-fără-de-sunet pentru a-ți auzi propria ta voce. Și cât de minunat este! În acel moment chiar poți să o găsești.

Zazenul este revenirea la cel-fără-de-sunet. Reîntoarce-te la sunetul cel-fără-de-sunet și vezi unde ai ajuns. Acesta nu este doar  teritoriul tău limitat. Vei intra în legătură cu acea nemărginire din care izvoresc aptitudinile, înțelepciunea și natura ta precum țâșnește apa din pământ. Exact acesta este zazenul. Asta ești tu.

În nemărginirea existenței, izvorul izbucnește în nenumărate locuri. Reîntoarce-te, deci, în lumea liniștii!

Cum ar putea zazenul – adică șezutul simplu fără a face ceva – să aibă legătură cu atingerea iluminării? Această întrebare este întotdeauna pusă. Nimeni nu înțelege acest tip de zazen, pentru că întotdeauna căutăm zazenul pe care îl putem folosi ca pe o jucărie pentru a ne satisface dorințele. Dacă folosim zazenul ca pe o jucărie, chiar dacă ne simțim bine după joc, o putem arunca oricând destul de ușor. Vezi societatea modernă - mereu aruncăm lucrurile, după care trebuie să creăm alte noi jucării, pentru a le înlocui pe cele aruncate. În societatea noastră, fiecare ființă simțitoare este folosită ca o jucărie. 

Credința adevărată este încrederea perfectă. Această încredere înseamnă că acceptăm liniștea. În liniște totul revine la zero. Când te întorci în lumea liniștii, totul devine impersonal și fără sunet. Întoarce-te deci, devino nul, și vei găsi o tihnă minunată. Acesta este tărâmul liniștii. Chiar dacă spui că "Eu sunt" acest "eu" se micșorează - până când dispare. Dacă gândesc că "Sunt bun", acesta este deja un sunet. În cele din urmă voi întreba: "Ce caut aici?" Nimic. Dacă vreau să știu cine sunt, până la urmă trebuie să mă întorc la liniște.

Tot ce trebuie să facem este să stăm și să ne reîntoarcem în lumea liniștii, în nemărginirea existenței. Aceasta este doar șederea (shikantaza). Chiar dacă nu înțelegi, acesta este zazen. Când te întorci la liniște, vei găsi acolo încrederea perfectă. Acestă încredere este alimentată de liniștea ta - care se numește adevărata credință. O credință care nu este direcționată către altceva. Nu ai cum să crezi în "altceva". Adevărata credință înseamnă că pur și simplu trebuie să fii prezent, scufundat în liniște și în nemărginirea existenței. Această credință se numește încredere. Și când simți cu adevărat ceva prin această practică, o numim temporar ca fiind credință.  

Zazenul – ca o inițiere în acest tarâm al credinței - nu este o metodă. Dacă crezi contrariul, va deveni o jucărie. Dacă abordezi zazenul ca pe o jucărie, nu are rost să stai în zazen, deoarece există miriade de alte jucării mult mai bune. 

Învățăturile budiste, învățăturile creștine, doctrinele fizicii moderne sau oricare altă învățătură sunt ca și degetul care arată spre lună. Degetul este important, dar secundar. Prin urmare, când te preocupi de deget, să faci tot ce îți stă în putință.  Fără acest deget este foarte greu de aflat unde este adevărul. 

Dacă cineva nu are credință, oricât de mult ar fi învățat, tot nu va accepta zazenul. Dacă nu crezi în această liniște și în această nemărginire a existenței, dacă nu te poți scufunda în acest tărâm, cum ai putea avea încredere în tine însuți? Cum ai putea avea încredere în alții? Cum ai putea purta grijă vieții umane? Nu contează cât de lung studiezi sutrele, sau zenul, nu vei înțelege niciodată. Chiar dacă spui "înțeleg", deoarece acea înțelegere - de fapt - nu este înțelegere. Fără această încredere nu îl poți înțelege. Dacă vrei să înțelegi sutrele sau învățăturile lui Buddha - dar nu ca pe o jucărie, ci ca pe un deget ce arată spre lună – trebuie să te arunci în liniște și în nemărginirea existenței, cu o autodăruire completă! Lasă ca învățăturile să pătrundă prin pielea, mușchii și oasele tale. Așa poți primi îndrumare despre unde se află și cum este luna adevărată. Nu te aștepta la prea mult de la citirea scripturilor și a cuvintelor sfinte! Nu vorbi despre superioritatea sau inferioritatea lor! Tot ce trebuie să faci este să studiezi cu devotament scripturile și să te arunci în liniște, în nemărginirea existenței. Atunci scripturile se vor transforma în lumină și cu ajutorul lor vei găsi multe în întuneric. Orice ar fi - nu numai zazenul sau scrierile budiste, ci și sportul, muzica sau orice altceva - dacă li te dăruiești cu o sinceritatea completă, vei putea învăța  foarte mult. Cu toate acestea, dacă le accepți bazându-te pe experiența ta de liniște și pe experiența existenței nemărginite, atunci viața ta, frumusețea existenței, va înflori. Această înțelegere depășește complet lumea gândirii umane.

Din cartea Returning to Silence de Katagiri Roshi

Traducere de Zsolt

Înscrie-te la newsletterul de la Zsolt.ro

* indicates required